WIE ZIJN WE?

 

De Nationale Week Zonder Vlees is een stichting in het leven geroepen door Isabel Boerdam. Isabel is vegetariër sinds haar 9e en ervaart daardoor al jarenlang de vele mogelijkheden van een vegetarisch eetpatroon. Sinds 2013 deelt Isabel deze inspiratie op haar foodblog De Hippe Vegetariër. In 2018 besloot ze dat het tijd werd voor meer. Met haar communicatie-expertise en food netwerk als basis, besloot Isabel zelf een bijdrage te willen leveren aan de uitdagende klimaatdoelstellingen en de maatschappelijke gezondheid. Ze bedacht de Nationale Week Zonder Vlees en voerde de eerste editie in 2018 in haar eentje uit. Sindsdien is de campagne het jaarlijks terugkerende non-profit initiatief van haar Food Consultancy & Communications Agency Green Food Lab. Zo vertaalt Isabel met de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel de missie van Green Food Lab om de route naar meer plantaardig in Nederland te versnellen naar concrete acties met direct meetbare resultaten. Je daden zeggen immers meer dan duizend woorden.

“Ik wil een daadkrachtig initiatief lanceren met impact, ik wil Nederland in beweging brengen. Elke dag vlees, vis en zuivel eten is niet meer van deze tijd, een flexitarisch eetpatroon moet de nieuwe standaard worden in Nederland. Dat is mijn doel.”

 

Meer dan alleen geen vlees eten…

In vijf jaar tijd is er veel veranderd. Tijd dus voor een volgende stap. Vlees is namelijk niet het enige wat een enorme CO2-uitstoot en waterafdruk achterlaat. Zuivel is ook erg belastend voor het milieu. In 2022 is daarom de extra laag ‘& Zuivel’ toegevoegd aan de campagne, waarmee het de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel wordt. Het initiatief vindt jaarlijks plaats in maart.

“Veel mensen hebben vooroordelen over vegetarisch eten: het is saai, smakeloos of ingewikkeld. Ik ben ervan overtuigd dat proberen en proeven leidt tot geloven. Want vegetarisch eten is juist verrassend, smaakvol en helemaal niet moeilijk! Iedereen die meedoet met de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel zal na deze zeven dagen makkelijker zijn weg vinden in de vegetarische en plantaardige keuken.”

 

Een collectief initiatief van de foodsector

Om de campagne de slagkracht te geven die nodig is om heel Nederland te bereiken, werkt de Stichting Week Zonder Vlees samen met partners. Jaarlijks steunen tientallen bedrijven uit de voedingsindustrie de campagne door een financiële bijdrage, en het onder de aandacht brengen van de campagne via hun eigen communicatiekanalen.

“Ik vind het belangrijk dat de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel een niet-commercieel initiatief is met een duidelijke focus op het doel en de boodschap. Daarom heb ik ervoor gekozen niet enkele grote sponsoren aan te trekken, maar 50+ mooie foodbedrijven te vragen om een bijdrage. Op deze manier kan ik een effectieve, collectief gedragen campagne ontwikkelen. Ook concurrenten steunen het initiatief!”

 

Het bestuur van de stichting

Stichting Nationale Week Zonder Vlees heeft een driekoppig bestuur dat gezamenlijk bevoegd is. Zij stellen zich graag even voor.

Isabel Boerdam
Voorzitter

Tim de Boer
Penningmeester

Roger van Hoesel
Secretaris

 

 

 

Woordvoerder

Stichting Nationale Week Zonder Vlees heeft ook een woordvoerder. 

Margot van Hout
Woordvoerder

 

 

 

Met dank aan onze partners

Met veel dank aan alle partners van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.

De Nationale Week Zonder Vlees is een stichting in het leven geroepen door Isabel Boerdam. Isabel is vegetariër sinds haar 9e en ervaart daardoor al jarenlang de vele mogelijkheden van een vegetarisch eetpatroon. Sinds 2013 deelt Isabel deze inspiratie op haar foodblog De Hippe Vegetariër. In 2018 besloot ze dat het tijd werd voor meer. Met haar communicatie-expertise en food netwerk als basis, besloot Isabel zelf een bijdrage te willen leveren aan de uitdagende klimaatdoelstellingen en de maatschappelijke gezondheid. Ze bedacht de Nationale Week Zonder Vlees en voerde de eerste editie in 2018 in haar eentje uit. Sindsdien is de campagne het jaarlijks terugkerende non-profit initiatief van haar Food Consultancy & Communications Agency Green Food Lab. Zo vertaalt Isabel met de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel de missie van Green Food Lab om de route naar meer plantaardig in Nederland te versnellen naar concrete acties met direct meetbare resultaten. Je daden zeggen immers meer dan duizend woorden.

“Ik wil een daadkrachtig initiatief lanceren met impact, ik wil Nederland in beweging brengen. Elke dag vlees, vis en zuivel eten is niet meer van deze tijd, een flexitarisch eetpatroon moet de nieuwe standaard worden in Nederland. Dat is mijn doel.”

 

Meer dan alleen geen vlees eten…

In vijf jaar tijd is er veel veranderd. Tijd dus voor een volgende stap. Vlees is namelijk niet het enige wat een enorme CO2-uitstoot en waterafdruk achterlaat. Zuivel is ook erg belastend voor het milieu. In 2022 is daarom de extra laag ‘& Zuivel’ toegevoegd aan de campagne, waarmee het de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel wordt. Het initiatief vindt jaarlijks plaats in maart.

“Veel mensen hebben vooroordelen over vegetarisch eten: het is saai, smakeloos of ingewikkeld. Ik ben ervan overtuigd dat proberen en proeven leidt tot geloven. Want vegetarisch eten is juist verrassend, smaakvol en helemaal niet moeilijk! Iedereen die meedoet met de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel zal na deze zeven dagen makkelijker zijn weg vinden in de vegetarische en plantaardige keuken.”

 

Een collectief initiatief van de foodsector

Om de campagne de slagkracht te geven die nodig is om heel Nederland te bereiken, werkt de Stichting Week Zonder Vlees samen met partners. Jaarlijks steunen tientallen bedrijven uit de voedingsindustrie de campagne door een financiële bijdrage, en het onder de aandacht brengen van de campagne via hun eigen communicatiekanalen.

“Ik vind het belangrijk dat de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel een niet-commercieel initiatief is met een duidelijke focus op het doel en de boodschap. Daarom heb ik ervoor gekozen niet enkele grote sponsoren aan te trekken, maar 50+ mooie foodbedrijven te vragen om een bijdrage. Op deze manier kan ik een effectieve, collectief gedragen campagne ontwikkelen. Ook concurrenten steunen het initiatief!”

 

Het bestuur van de stichting

Stichting Nationale Week Zonder Vlees heeft een driekoppig bestuur dat gezamenlijk bevoegd is. Zij stellen zich graag even voor.

Isabel Boerdam
Voorzitter

Tim de Boer
Penningmeester

Roger van Hoesel
Secretaris

 

 

 

Woordvoerder

Stichting Nationale Week Zonder Vlees heeft ook een woordvoerder. 

Margot van Hout
Woordvoerder

 

 

 

Met dank aan onze partners

Met veel dank aan alle partners van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.

Kips
Unox
Tefal
Aldi
Santa Maria
Verstegen
Koninklijke Vezet
HelloFresh
Bonduelle
Beyond Meat®
Albert Heijn
Coop
Garden Gourmet
HAK
Knorr
Lidl
Plus
Gold & Green
Wunda
Jumbo
Quorn
Lazy Vegan
Meatless Farm
Nature's Pride
Vegan Masters
Violife
Hema
deli by Shell
De Vegetarische Slager
Hellman's
Boursin
Honig
PLNT
Alpro
Provincie Gelderland
Rebl Chef
Biovecci
Blue Band
Like Meat
Abbot Kinney's
Stichting Goeie Grutten
Stegeman
Chicken Tonight
Crackd
Beleaf
Vegan Flex
Good Catch
Fermentino
Huls
Julia's
Karma Kebab
Simply V
Kiosk
Looye
Maza
Rootzz of Nature
New York Pizza
Nurishh
Mora
Patak's
Oumph!
Redefine Meat
Seasogood
Gouda's Glorie
Spar
Tasty Basics
The Good Baker / Dr. Oetker
The Dutch Weed Burger
TotalEnergies
Becel
Verdino
World Animal Protection
YB (Yoghurt Barn)
Conimex
Gorilla's
Vivera
Wild Westland
IKEA
Restopia
Young Impact
Share This