Amsterdam, 29 februari 2024 – Op 4 maart 2024 start de zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. De populaire eetgedragsveranderingscampagne richt zich dit jaar specifiek op de NextGen met een campagnesong. In samenwerking met Boomerang FT. worden de klimaatbewuste Gen Z en Gen Alpha middels een gelaagde Tiktok-campagne uitgedaagd om samen met hun ouders mee te doen. De Tiktok-campagne is vandaag gelanceerd met de release van de campagnesong ‘Zonder Je Weet Wel’ door Russo & Juwls.
Beïnvloeding van binnenuit de bubbel
Isabel Boerdam, bekend als het gezicht achter foodblog De Hippe Vegetariër en oprichter van de campagne, licht toe: “We hebben gebruik gemaakt van het inzicht dat mensen zich veel gemakkelijker openstellen voor de mening van mensen in hun bubbel, dan van mensen daar buiten. Dit zie je ook politieke lobby gebeuren; wij passen dit principe nu toe op gezinnen. Hoe vaak hoor je niet dat een familie anders gaat eten door de overtuiging van een kind? Zo hopen we ons bereik in Nederland weer verder uit te breiden.”
Gelaagde Tiktok campagne met o.a. Russo & Juwls
Om de NextGen te bereiken is er een gelaagde Tiktok-campagne ontwikkeld in samenwerking met Boomerang FT. hét bureau gespecialiseerd in het bereiken van de volgende generatie. De basis van de campagne is een song geproduceerd door Russo (Rutger van Eck) en Julia (Julia Horsten), die gaat over ‘de week zonder je-weet-wel’. Renee van den Oetelaar, managing director van Boomerang FT.: “Hiermee zetten we in op nieuwsgierigheid onder de doelgroep én creëren een ‘onderonsje’ tussen de NextGen die minder vlees en zuivel eten heel normaal vindt – in tegenstelling tot de ouders. Deze song loopt als een rode draad door de campagne en is vandaag officieel gelanceerd op de social kanalen van de Week Zonder Vlees & Zuivel!” Op deze basis wordt verder gebouwd met straatinterviews, creators die hun ouders exposen met content als ‘Hoe mijn vader denkt dat je vegan eet’ en Tiktok-users die stiekem vegan voor hun ouders gaan koken en de reacties filmen.
NextGen movement
Boerdam: “In 2023 kende 60% van Nederland de campagne en deden 2.7 miljoen mensen mee. Met deze NextGen movement hopen we nieuwe mensen in beweging te brengen en het campagnebereik weer verder uit te breiden, op naar heel Nederland!”
Luister de ‘Zonder Je Weet Wel’-campagnesong nu op Instagram. Voor meer informatie over de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, kijk op weekzondervleesenzuivel.nl.
_____________________________________________________________________________________________
Over Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel LIKE-A-PRO project, met als doel om ook inwoners van andere Europese landen te laten zien hoe lekker en gemakkelijk een dagje minder vlees eten is. België was in oktober 2023 het eerste land binnen de Europese Unie dat de campagne uitrolde. In 2024 zullen Denemarken en Duitsland volgen. Vanaf 2025 staan Oostenrijk en Spanje op de agenda, en mogelijk nog andere landen. De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees vond plaats in maart 2018 en sindsdien is het een jaarlijks terugkerend initiatief. Van 4-10 maart 2024 vindt de zevende editie plaats. De campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog De Hippe Vegetariër en de kookboeken De Vegabijbel en De Vega Atlas. Nationale Week Zonder Vlees is een non-profit stichting en kent een officiële ANBI-status. Dankzij de ‘Horizon Action Grant’ van het ‘Horizon Europe funding programme’ van de Europese Unie kan de campagne vanaf 2023 worden uitgerold in verschillende Europese landen als onderdeel van het
Meer informatie, beeldmateriaal of interviewaanvragen? netherlands@weekwithoutmeat.eu of +31 6 46535363. Neem contact op met de woordvoerder van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel: Isabel Boerdam via