Met recordaantal partners en deelnemers laat de campagne zien dat Nederland klaar is voor meer plantaardig

11 mei 2022, Amsterdam – 1 op de 5 Nederlanders (19%) heeft deelgenomen aan de vijfde editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, die dit jaar plaatsvond van 7 t/m 13 maart. Dit is het hoogste aantal deelnemers sinds de start van de jaarlijks terugkerende campagne in 2018. Nieuw dit jaar was de toevoeging ‘& Zuivel’. Deze toevoeging en het grote aantal deelnemers laten zien dat meer plantaardige voeding belangrijker is dan ooit. De brede deelname was ook te zien in de verkoopcijfers van de supermarkten: zo verdubbelde de verkoop van vleesvervangers ruim ten opzichte van een gemiddelde week.

Verkoop vleesvervangers verdubbeld
In de Nederlandse supermarkten was de Week Zonder Vlees & Zuivel volop aanwezig. Bijna 9 miljoen Nederlanders (63%) hebben de campagne gezien of ervan gehoord [1]. Zij kwamen vooral met het initiatief in aanraking door supermarktfolders en aanbiedingen. Ook in de verkoopcijfers is de impact van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel te zien. De verkopen in volume van vleesvervangers steeg tijdens de week met 108,5% vergeleken met een gemiddelde week in dit jaar [2]. Bovendien lag de vleesverkoop in volume tijdens de week 8,4% lager dan een gemiddelde week dit jaar.

Positieve impact gedurende het hele jaar
De campagne werd dit jaar gesteund door een recordaantal van 80 partners. Mede dankzij deze partners is er tijdens de week bewustzijn gecreëerd over de impact van vlees en zuivel en werd op een laagdrempelige manier inspiratie gedeeld, onder andere in de vorm van een inspiratiemagazine en vega(n) recepten. Daarmee laat de jaarlijks terugkerende campagne Nederlanders zien dat minder vlees en zuivel eten een gemakkelijke en lekkere manier is om echt verschil te maken. Niet alleen tijdens de week, maar ook op de lange termijn zorgt de campagne voor een positieve impact op het klimaat. Zo’n driekwart (73%) van de deelnemers aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel geeft aan van plan te zijn minder zuivel te eten of drinken. Bij het minderen van vlees ligt dit percentage nog hoger: op 87%.

Toevoeging ‘& Zuivel’
Tijdens de 2022 editie werd er voor het eerst naast de vleesconsumptie ook stilgestaan bij zuivel. Ook de consumptie van zuivel heeft namelijk een grote invloed op het klimaat. Dit jaar was het volgens de organisatie tijd voor die volgende stap. Dit bleek ook uit de resultaten en positieve reacties. Ruim een derde van de Nederlanders (38%) had een positieve houding ten opzichte van de toevoeging van zuivel. De helft van het aantal deelnemers aan de week ging de extra uitdaging aan om ook zuivel een week te laten staan. De verkopen in volume van plantaardige zuivelalternatieven steeg tijdens de week dan ook met 28% vergeleken met een gemiddelde week in het jaar. Ook volgend jaar maart zal de campagne Nederlanders stimuleren om eens een dagje voor de plantaardige keuken te kiezen.

[1] Gebaseerd op de onderzoeksresultaten van onderzoeksbureau Blauw Research, in opdracht van Stichting
[2] Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI.