WAT EN WAAROM
Stichting Nationale Week Zonder Vlees is het non-profit initiatief van Food Consultancy & Communications Agency Green Food Lab, opgericht door Isabel Boerdam, bekend van haar foodblog De Hippe Vegetariër. De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel wil consumenten op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees en zuivel eten en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn.
VISIE EN MISSIE
De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel heeft als doel om, samen met een collectief van bedrijven in de voedingsindustrie, een wezenlijke bijdrage te leveren aan de uitdagende klimaatdoelstellingen. De huidige vlees- en zuivelconsumptie heeft immers een directe relatie met de overmatige CO2-uitstoot, en is – in tegenstelling tot duurzame oplossingen zoals zonnepanelen en elektrische auto’s – zonder grote investering en zonder concessies vandaag nog aan te pakken.
Stichting Nationale Week Zonder Vlees opereert vanuit de overtuiging dat elke dag vlees en zuivel eten niet meer van deze tijd is. Daarom willen we een flexitarisch eetpatroon promoten waarin vlees, vis en zuivel afgewisseld worden met plantaardige ingrediënten.
Wij zijn van mening dat vegetarisch en plantaardig eten niet saai, smakeloos of ingewikkeld is. Door één week de uitdaging aan te gaan en kennis te maken met nieuwe producten, recepten en gerechten, maken mensen kennis met de plantaardige keuken, zodat zij dat vervolgens structureel in hun eetpatroon kunnen doorvoeren.
Vanuit de overtuiging “proeven en proberen is geloven” zullen wij alle mensen die meedoen aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel inspireren en praktische handvatten geven om tijdens de week, maar ook daarna op een makkelijke en lekkere manier minder vlees en zuivel te eten. Zo hopen we zoveel mogelijk Nederlanders te inspireren tot een gebalanceerd en duurzaam voedingspatroon, waarin vegetarisch en plantaardig zeker zo’n prominente plek heeft als vlees en zuivel. Op naar een groener voedingspatroon in Nederland!
TOEKOMSTAMBITIES
De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is een jaarlijks terugkerende campagne met grote ambities in Nederland en buitenland. Op naar een dagje minder vlees en zuivel als het nieuwe normaal en een toekomstbestendig voedselpatroon!
In Nederland
Uit onderzoek van onderzoeksbureau BLAUW blijkt dat in 2022 63% van de Nederlanders de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel kent. Dat is een percentage dat we in de komende jaren hopen te laten groeien tot 70%. Bovendien deed in 2022 1 op de 5 Nederlanders mee aan de campagne!
In 2022 gaf zo’n 45% van alle volwassen Nederlanders aan minder vlees te willen eten. Daarbij heeft 22% van alle volwassen Nederlanders het voornemen om te minderen met zuivel. Nederlanders die actief deelnemen aan de Week Zonder Vlees & Zuivel zorgen ervoor dat zij het hele jaar door een positieve impact maken. 9 op de 10 deelnemers wil namelijk hun vleesconsumptie blijvend verminderen; voor zuivel geldt dit voor zo’n driekwart van de deelnemers. Dit zorgt voor een blijvende positieve impact op dier en klimaat. Daarnaast wordt ook de intentie van de deelnemers waargemaakt: bijna 85% van de deelnemers aan vorige edities hebben sindsdien minder of geen vlees meer gegeten. Dat is een percentage dat we willen handhaven de komende jaren. Zo komen we stap voor stap dichterbij onze uitdagende klimaatdoelstellingen.
Internationaal
We zijn onwijs trots dat we vanaf 2023 de Week Zonder Vlees & Zuivel internationaal mogen maken: dankzij de ‘Horizon Action Grant’ van het ‘Horizon Europe funding programme’ van de Europese Unie kan de campagne vanaf 2023 worden uitgerold in verschillende Europese landen, met als doel om ook inwoners van andere Europese landen te laten zien hoe lekker en gemakkelijk een dagje minder vlees eten is. In 2023 zal de campagne als eerste plaatsvinden in België. Elk daaropvolgend jaar t/m 2026 zal er een additioneel Europees land worden toegevoegd. Zo kan Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel ook in het buitenland het noodzakelijke bewustzijn brengen en uiteindelijk – net als in Nederland – de eerste stap naar een gedragsverandering.
Wat we doen
Tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel worden er diverse activiteiten ondernomen om zoveel mogelijk Nederlanders te enthousiasmeren om mee te doen, en het meedoen gemakkelijk en leuk te maken.
Voorafgaand aan en tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel wordt er kennis en inspiratie gedeeld over een meer plantaardig voedingspatroon via al onze kanalen en die van de partners: website, social media, nieuwsbrief en receptenmagazine.
Door middel van een abri-campagne, media-campagne in magazines en in allerlei andere media-uitingen, zorgen we voor een grote zichtbaarheid van de campagne in Nederland.
Iedereen die zich inschrijft, ontvangt gratis het digitale Week Zonder Vlees & Zuivel receptenboek. Dit is een kickstartpakket met recepten, interviews, plantaardige weetjes, kooktips en alle benodigde informatie voor een week zonder vlees en zuivel.
Er is een lespakket ontwikkeld, speciaal voor basis- en middelbaar onderwijs, waarmee docenten hun leerlingen in 2 uur meer kunnen leren over gezonde voeding, plantaardig eten en de relatie tussen vlees- en zuivelconsumptie, dierenwelzijn en het klimaat.
Diverse bedrijven, universiteiten en snelweglocaties door heel Nederland promoten tijdens deze week hun vegetarische en plantaardige aanbod in hun restaurants en kantines.