WAT EN WAAROM

Stichting Nationale Week Zonder Vlees is het non-profit initiatief van Food Consultancy & Communications Agency Green Food Lab, opgericht door Isabel Boerdam, bekend van haar foodblog De Hippe Vegetariër. De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel wil consumenten op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees en zuivel eten en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn.

 

VISIE EN MISSIE

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel heeft als doel om, samen met een collectief van bedrijven in de voedingsindustrie, een wezenlijke bijdrage te leveren aan de uitdagende klimaatdoelstellingen. De huidige vlees- en zuivelconsumptie heeft immers een directe relatie met de overmatige CO2-uitstoot, en is – in tegenstelling tot duurzame oplossingen zoals zonnepanelen en elektrische auto’s – zonder grote investering en zonder concessies vandaag nog aan te pakken.

Stichting Nationale Week Zonder Vlees opereert vanuit de overtuiging dat elke dag vlees en zuivel eten niet meer van deze tijd is. Daarom willen we een flexitarisch eetpatroon promoten waarin vlees, vis en zuivel afgewisseld worden met plantaardige ingrediënten.

Wij zijn van mening dat vegetarisch en plantaardig eten niet saai, smakeloos of ingewikkeld is. Door één week de uitdaging aan te gaan en kennis te maken met nieuwe producten, recepten en gerechten, maken mensen kennis met de  plantaardige keuken, zodat zij dat vervolgens structureel in hun eetpatroon kunnen doorvoeren.

Vanuit de overtuiging “proeven en proberen is geloven” zullen wij alle mensen die meedoen aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel inspireren en praktische handvatten geven om tijdens de week, maar ook daarna op een makkelijke en lekkere manier minder vlees en zuivel te eten. Zo hopen we zoveel mogelijk Nederlanders te inspireren tot een gebalanceerd en duurzaam voedingspatroon, waarin vegetarisch en plantaardig zeker zo’n prominente plek heeft als vlees en zuivel. Op naar een groener voedingspatroon in Nederland!

 

TOEKOMSTAMBITIES

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is een jaarlijks terugkerende campagne met grote ambities. Sowieso in Nederland, maar de campagne bekijkt ook de kansen over de grens. Op naar een dagje minder vlees en zuivel als het nieuwe normaal en een toekomstbestendig voedselpatroon!

In Nederland
Uit onderzoek van onderzoeksbureau BLAUW blijkt dat in 2021 38% van de Nederlanders de Nationale Week Zonder Vlees kent. Dat is een percentage dat we in de komende jaren hopen te laten groeien tot 70%. In 2021 gaf 44% van alle volwassen Nederlanders aan minder vlees te willen eten. Nederlanders die actief deelnemen aan de Week Zonder Vlees zorgen ervoor dat zij het hele jaar door een positieve impact maken. 9 op de 10 deelnemers wil namelijk hun vleesconsumptie blijvend verminderen, wat zorgt voor een blijvende positieve impact op dier en milieu. Daarnaast wordt ook de intentie van de deelnemers waargemaakt: 80% van de deelnemers aan vorige edities hebben sindsdien minder of geen vlees meer gegeten. Dat is een percentage dat we willen handhaven de komende jaren. Zo komen we stap voor stap dichterbij onze uitdagende klimaatdoelstellingen.

Internationaal
In Nederland is de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel inmiddels uitgegroeid tot een professionele campagne met een duidelijke structuur en draaiboek. Dit biedt mogelijkheden om de campagne te lokaliseren en te kopiëren naar andere Europese landen. Hiertoe worden de mogelijkheden en kansen op dit moment in kaart gebracht. Het valt op dat er in andere Europese landen nog weinig gebeurt op dit vlak, dus de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel kan echt het noodzakelijke bewustzijn brengen en uiteindelijk – net als in Nederland – de eerste stap naar een gedragsverandering. Dit is een grote ambitie, die hopelijk de komende jaren realiteit zal worden.

 

Wat we doen

Tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel worden er diverse activiteiten ondernomen om zoveel mogelijk Nederlanders te enthousiasmeren om mee te doen, en het meedoen gemakkelijk en leuk te maken.

Voorafgaand aan en tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel wordt er kennis en inspiratie gedeeld over een meer plantaardig voedingspatroon via al onze kanalen en die van de partners: website, social media, nieuwsbrief en magazine.

Door middel van een abri-campagne, media-campagne in magazines en in allerlei andere media-uitingen, zorgen we voor een grote zichtbaarheid van de campagne in Nederland.

Iedereen die zich inschrijft, ontvangt gratis het digitale Week Zonder Vlees & Zuivel magazine. Dit is een kickstartpakket met recepten, interviews, plantaardige weetjes, kooktips en alle benodigde informatie voor een week zonder vlees en zuivel.

Er is een lespakket ontwikkeld, speciaal voor basis- en middelbaar onderwijs, waarmee docenten hun leerlingen in 2 uur meer kunnen leren over gezonde voeding, plantaardig eten en de relatie tussen vleesconsumptie, dierenwelzijn en het milieu.

Diverse bedrijven, universiteiten en snelweglocaties door heel Nederland promoten tijdens deze week hun vegetarische en plantaardige aanbod in hun restaurants en kantines.

 

Download hier ons volledige beleidsplan 2022-2026