WAT DOEN WE?

Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel roept alle Nederlanders op om van 7 t/m 13 maart 2022 een week lang geen vlees, vis en zuivel te eten. Dit biedt verrassende mogelijkheden om de plantaardige keuken te ontdekken. Het initiatief heeft als doel om Nederland op een concrete manier bewust te maken van de positieve impact van minder vlees eten, en te laten zien hoe gemakkelijk een dagje zonder vlees en zuivel eigenlijk kan zijn.

 

Activiteiten in Nederland

Tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel worden er diverse activiteiten ondernomen om zoveel mogelijk Nederlanders te enthousiasmeren om mee te doen, en het meedoen gemakkelijk en leuk te maken.

Voorafgaand aan en tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel wordt er kennis en inspiratie gedeeld over een meer plantaardig voedingspatroon via al onze kanalen en die van de partners: website, social media, nieuwsbrief en magazine.

Door middel van een abri-campagne, media-campagne in magazines en in allerlei andere media-uitingen, een social media-campagne en de website, enthousiasmeren we Nederlanders om zich in te schrijven voor de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.

Iedereen die zich inschrijft krijgt gratis het digitale Week Zonder Vlees & Zuivel magazine. Dit is een kickstartpakket met recepten, interviews, groenteweetjes, kooktips en alle benodigde informatie voor de week zonder vlees & zuivel.

Er is een lespakket ontwikkeld, speciaal voor basis- en middelbaar onderwijs, waarmee docenten hun leerlingen in 2 uur meer kunnen leren over gezonde voeding, plantaardig eten en de relatie tussen vleesconsumptie, dierenwelzijn en het milieu. Deze is hier te vinden.

Ook diverse bedrijven, universiteiten en pompstations door heel Nederland promoten tijdens deze week hun vegetarische en plantaardige aanbod in hun restaurants en kantines.

Toekomstambities

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is een jaarlijks terugkerende campagne met grote ambities. Sowieso in Nederland, maar de campagne bekijkt ook de kansen over de grens. Op naar een dagje minder vlees en zuivel als het nieuwe normaal en een toekomstbestendig voedselpatroon!

In Nederland
Uit onderzoek van onderzoeksbureau BLAUW blijkt dat in 2021 38% van de Nederlanders de Nationale Week Zonder Vlees kent. Dat is een percentage dat we in de komende jaren hopen te laten groeien tot 70%. In 2021 gaf 44% van alle volwassen Nederlanders aan minder vlees te willen eten. Nederlanders die actief deelnemen aan de Week Zonder Vlees zorgen ervoor dat zij het hele jaar door een positieve impact maken. 9 op de 10 deelnemers wil namelijk hun vleesconsumptie blijvend verminderen, wat zorgt voor een blijvende positieve impact op dier en milieu. Daarnaast wordt ook de intentie van de deelnemers waargemaakt: 80% van de deelnemers aan vorige edities hebben sindsdien minder of geen vlees meer gegeten. Dat is een percentage dat we willen handhaven de komende jaren. Zo komen we stap voor stap dichterbij onze uitdagende klimaatdoelstellingen.

Internationaal
In Nederland is de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel inmiddels uitgegroeid tot een professionele campagne met een duidelijke structuur en draaiboek. Dit biedt mogelijkheden om de campagne te lokaliseren en te kopiëren naar andere Europese landen. Hiertoe worden de mogelijkheden en kansen op dit moment in kaart gebracht. Het valt op dat er in andere Europese landen nog weinig gebeurt op dit vlak, dus de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel kan echt het noodzakelijke bewustzijn brengen en uiteindelijk – net als in Nederland – de eerste stap naar een gedragsverandering. Dit is een grote ambitie, die hopelijk de komende jaren realiteit zal worden.

 

Share This