Amsterdam, 17 maart 2019 – Met 57.600 ingeschreven deelnemers eindigt vandaag de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees. Met dit aantal verdubbelt de actieweek bijna de impact ten opzichte van vorig jaar en kan het opnieuw een succes genoemd worden. De boodschap van de campagne bereikte nog veel meer Nederlanders dan zich inschreven. De aanhoudende stroom van media-aandacht, de drukbezochte pop-up store op Utrecht Centraal, ruim 10.800 posts op Social Media en de kamervragen van Esther Ouwehand (PvdD), laten zien dat de Nationale Week Zonder Vlees opnieuw het gesprek van de week was in Nederland. Isabel Boerdam, initiatiefnemer: “Op basis van de resultaten van vorig jaar weten we dat bijna de helft van de deelnemers ook na de week structureel minder vlees zal eten. Stap voor stap maken we een wezenlijk verschil. We streven ernaar het meest impactvolle minder vlees initiatief van Nederland te zijn.”
Nederland is in beweging gebracht
Niet alleen de bereikcijfers tonen een succesvolle campagne. Ook de partners van de Nationale Week Zonder Vlees ervaren de positieve impact. Gert Jan Gombert, commercieel manager van Vivera: “Vorig jaar werd er in deze week in Nederland in totaal voor bijna voor €1.600.0000,- meer vleesvervangers verkocht. Op basis van onze afzet afgelopen week verwacht ik dat dat dit jaar zeker 20% meer zal zijn.” Wim van den Burg, Category Manager van COOP Supermarkten bevestigt dit commerciële succes: “Het succes van de vegetarische kiloknaller tijdens de Week Zonder Vlees heeft ons compleet verrast. De verkopen lagen ruim 50% hoger dan vorig jaar. Om dit in perspectief te plaatsen: de actie trok bijna drie keer meer klanten dan een Heineken bieractie!” Sodexo, één van de deelnemende cateraars, liet weten met 300 locaties mee te doen en blij verrast te zijn met de positieve reacties van alle lunchgasten. Topchef Peter Lute kijkt terug op een volgereserveerde week in zijn speciaal opgerichte pop-up restaurant in Muiden, en bij Subway ging tijdens de week de 30.000ste Vegan Supreme over de toonbank.
Roep om politieke betrokkenheid in 2020
De Nationale Week Zonder Vlees is een jaarlijks terugkerende campagne. Boerdam: “In maart 2020 kan Nederland rekenen op editie 3.0. Ik wil alle 69 partners bedanken voor hun inzet dit jaar, en hoop dat zij en nog veel meer bedrijven zich geroepen voelen om de campagne volgend jaar weer te steunen. Een speerpunt blijft de politieke betrokkenheid. Dit jaar deden er twaalf tweede kamerleden mee, dat is nog lang niet genoeg. Ik wil dit onderwerp echt terugzien op de politieke agenda in 2020. Het wordt tijd dat de huidige vleesconsumptie onlosmakelijk verbonden wordt met het klimaatakkoord, daar zal ik me onderweg naar maart 2020 voor inzetten.”
– – –
Over Nationale Week Zonder Vlees
Van 5-11 maart 2018 vond de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees plaats in Nederland. Van 11-17 maart 2019 vindt de tweede editie plaats. Deze jaarlijks terugkerende campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog De Hippe Vegetariër en recent verschenen kookboek Vegabijbel. Nationale Week Zonder Vlees is onderdeel van Stichting Nationale Week Zonder Vlees en kent een officiële ANBI-status. Het doel van de campagne is Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn. De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees werd mede mogelijk gemaakt door: Albert Heijn, Aldi, Becel, Bidfood, Bijenkorf, BioToday, Bolletje, Bonduelle & Bonduelle Food Service, Buitenhuis, CelaVita, Chef Thor, COOP, De Paddenstoel, DEEN, Deli by Shell & Deli to Go, Eat Natural, Ekoplaza, Eosta, Fairtrade Original, Garden Gourmet, GoodBite, Grand’Italia, Green Protein Alliance, Greenery, HAK, HelloFresh, Henri, Iglo, Intersnack, Joannusmolen, JUMBO, Kips, Kipster, Knorr, Lidl, Looye, Maggi, Marqt, Maza, Natures Pride, Natuurwinkel, Next Foods, Odin, Philips, PLUS, Professor Grunschnabel, ProLaterre, The Protein Ball Co, Provincie Overijssel, Quorn, Royal ZON, Santa Maria, Sligro, Smaakt, Smeding, Sodexo, SoFine Foods, SPAR, Subway, Triodos Bank, Unilever Food Solutions, Unox, Mora, Vegafit, Verstegen, Vezet en Vivera. Kijk voor meer informatie over de campagne en de stichting op weekzondervlees.nl.
Meer informatie, beeldmateriaal of interviewaanvragen?
Neem contact op met Stichting Nationale Week Zonder Vlees: Isabel Boerdam (voorzitter) via weekzondervlees@gmail.com .