Partnersteun vierde editie Nationale Week Zonder Vlees onverminderd groot

19 januari 2021, Amsterdam – Vandaag zijn officieel alle 61 partners van de Nationale Week Zonder Vlees bekend gemaakt. De steun voor de Week Zonder Vlees is ook dit jaar onverminderd groot. De campagne wordt breed gesteund door bedrijven in de voedingsindustrie, waaronder acht grote supermarkten. De vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees vindt plaats van 8 t/m 14 maart.


61 partners steunen campagne

Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de campagne, is blij te zien dat de partnersteun – ondanks de coronapandemie – onverminderd groot is: “De meeste partners van voorgaande jaren zijn ook deze editie weer van de partij. Dat is heel fijn om te zien, zeker nu: de campagne is nog steeds van groot belang. Samen met deze partners zorgen we ervoor dat zo veel mogelijk mensen in aanraking komen met de Week Zonder Vlees. Met informatie, tips, recepten en vooral ook de producten van onze partners, wordt het steeds makkelijker om vegetarisch te eten!”


Breed gedragen campagne in gehele voedselsector

Net als voorgaande jaren zijn veel partners producenten uit de voedselindustrie. Zo doen de producenten van vegetarische alternatieven Vivera, SoFine, Quorn, Kips, Unox, GoodBite, Beyond Meat®, Iglo Green Cuisine, BUMI, Gold&Green® en Garden Gourmet opnieuw mee en sluiten De Vegetarische Slager, The Blue Butcher, Future Farm, Stegeman, LikeMeat, SMAECK, ME-AT, Meatless Farm, BOON, Moving Mountains® en PLNT zich voor het eerst aan. Dit jaar verbinden ook Flora Plant, Rude Health, Violife en Willicroft zich aan de campagne: vier producenten van plantaardige alternatieven voor boter, melk en kaas. Groente- en peulvruchtenmerken Bonduelle, HAK, Vezet en Nature’s Pride doen ook mee dit jaar, net als maaltijd- en kruidenmerken Fairtrade Original, Heinz, Hellmann’s, Honig, Santa Maria, Verstegen, Aviko, Knorr en Lazy Vegan. Ook producenten van verse maaltijden en maaltijdboxen HelloFresh, Rebl Chef en Vegan Masters steunen de Nationale Week Zonder Vlees, tegelijkertijd met foodservice en cateringbedrijven Sodexo, deli by Shell en Le Duc Veggie Food. 


Van supermarkten tot provincies

Dit jaar zijn maar liefst acht grote supermarkten partner. Albert Heijn, Jumbo, PLUS, Lidl, ALDI, DEEN, Coop en Ekoplaza maken met diverse acties de Nationale Week Zonder Vlees zichtbaar en toegankelijk voor heel Nederland. Winkels Holland & Barrett en HEMA, met de recent geïntroduceerde vegetarische OokWorst, sluiten zich in 2021 voor het eerst aan. Daarnaast is er een aantal partners die consumenten op een andere manier helpen om vaker het vlees te laten staan. Partner Tefal maakt een gemakkelijke bereiding van groente mogelijk met zijn keukenapparatuur en DierenwelzijnsCheck helpt horeca en consumenten in het maken van klimaat- en diervriendelijkere keuzes. Provincie Flevoland voorziet haar inwoners van een box vol lokale en vegetarische producten. Provincie Gelderland gelooft dat een flexitarisch eetpatroon al een groot verschil maakt voor het klimaat en ondersteunt de campagne daarom vanuit die overtuiging. 

Boerdam: “Dit jaar mogen we voor het eerst ook Stichting Goeie Grutten en Stichting DOEN verwelkomen als partners. Zij geloven sterk in het belang van de campagne en bieden de Week Zonder Vlees dankzij hun bijdrage een springplank om een nog groter publiek te bereiken.”


61 partners steunen de Nationale Week Zonder Vlees 2021

De vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees wordt mede mogelijk gemaakt door: Albert Heijn, ALDI, Aviko, Beyond Meat®, Bonduelle, BOON, BUMI, Coop, DEEN, deli by Shell, De Vegetarische Slager, DierenwelzijnsCheck, Ekoplaza, Fairtrade Original, Flora Plant, Future Farm, Garden Gourmet, Stichting Goeie Grutten, Gold&Green®, GoodBite, HAK, Heinz, Hellmann’s, HelloFresh, HEMA, Holland & Barrett, Honig, Iglo Green Cuisine, Jumbo, Kips, Koninklijke Vezet, Knorr, Lazy Vegan, Le Duc Veggie Food, Lidl, LikeMeat, ME-AT, Meatless Farm, Moving Mountains®, Nature’s Pride, PLNT, PLUS, Provincie Flevoland, Provincie Gelderland, Quorn, Rebl Chef, Rude Health, Santa Maria, SMAECK, Sodexo, SoFine, Stegeman, Stichting DOEN, Tefal, The Blue Butcher, Unox, Vegan Masters, Verstegen, Violife, Vivera en Willicroft.

Voor meer informatie over de Nationale Week Zonder Vlees, de doelstelling en activiteiten van de campagne, kijk op weekzondervlees.nl.


Over Nationale Week Zonder Vlees

De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees vond plaats in maart 2018 en sindsdien is het een jaarlijks terugkerend initiatief. Van 8-14 maart 2021 vindt de vierde editie plaats. De jaarlijks terugkerende campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog en boek De Hippe Vegetariër en de Vegabijbel. Inmiddels rolt Isabel de campagne uit als non-profit initiatief van haar bedrijf Green Food Lab. Nationale Week Zonder Vlees is een stichting en kent een officiële ANBI-status. Het doel van de campagne is Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn. Kijk voor meer informatie over de campagne en de stichting op weekzondervlees.nl.

Meer informatie, beeldmateriaal of interviewaanvragen?
Neem contact op met Green Food Lab: Jody Vermeij via jody@greenfoodlab.nl en 0624446962.