Ons bestuur

Doelstellingen

Stichting Nationale Week Zonder Vlees wil Europa op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit kan zijn. Stichting Nationale Week Zonder Vlees heeft als doel:

  • Het promoten van een flexitarisch eetpatroon, waarin vlees, vis en zuivel worden afgewisseld met plantaardige gerechten, vanuit het besef dat elke dag vlees en zuivel eten belastend is voor het klimaat;
  • Het bewust maken van Europa van de positieve impact van een verminderde vlees- en zuivelconsumptie op mens, dier en milieu, en laten zien hoe lekker, leuk en eenvoudig het is om plantaardig te eten;
  • Het initiatief onder de aandacht brengen bij zo veel mogelijk Europeanen, door samenwerkingen aan te gaan met bedrijven, scholen, kantines, horecabedrijven universiteiten en openbare instellingen in het desbetreffende land;
  • Het jaarlijks laten terugkeren van de Week Zonder Vlees & Zuivel en zo de campagne onderdeel maken van de landelijke klimaatstrategie en een flexitarisch eetpatroon, waarin minder vlees en zuivel geconsumeerd wordt, stap-voor-stap tot de nieuwe standaard maken.
  • Het tenminste één keer (maar bij succes jaarlijks) uitrollen van de Week Zonder Vlees campagne in vijf verschillende Europese landen: België (2023), Denemarken (2024), Duitsland (2024), Oostenrijk (2025) en Spanje (2025).
  • Het middels steekproefonderzoek bewijzen van het jaar-op-jaar groeiende aantal deelnemers per land, en ook de percentueel groeiende intentie om minder vlees en zuivel te blijven eten.
  • Het middels supermarktonderzoek bewijzen dat de vlees- en zuivelverkoop tijdens de campagne percentueel daalt ten opzichte van een normale week.
  • Het laten deelnemen van 8 miljoen Europeanen aan de campagne tegen 2026.

Meer over de doelstellingen van Stichting Nationale Week Zonder Vlees vind je in ons beleidsplan.

 

Een collectief initiatief van de food sector

Om met de campagne heel Nederland te bereiken, werkt Stichting Nationale Week Zonder Vlees samen met partners. Jaarlijks steunen tientallen bedrijven uit de voedingsindustrie de campagne door een financiële bijdrage te leveren en het onder de aandacht brengen van de campagne via hun eigen communicatiekanalen.

“Ik vind het belangrijk dat de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel een niet-commercieel initiatief is met een duidelijke focus op het doel en de boodschap. Daarom heb ik ervoor gekozen niet enkele grote sponsoren aan te trekken, maar 60+ mooie foodbedrijven te vragen om een bijdrage. Op deze manier kan ik een effectieve, collectief gedragen campagne ontwikkelen. Ook concurrenten steunen het initiatief!” – Isabel Boerdam

 

Het bestuur van de stichting

Stichting Nationale Week Zonder Vlees heeft een driekoppig bestuur dat gezamenlijk bevoegd is. Zij stellen zich graag aan je voor. 

Isabel (1990), oprichter van Food Consultancy & Communications Agency Green Food Lab en bekend van het foodblog De Hippe Vegetariër, is het brein achter het initiatief van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. Als vegetarische expert en voorzitter stemt Isabel beslissingen af met het bestuur, werkt voortdurend aan de toekomstambities van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel en heeft de rol van woordvoerder.

ISABEL BOERDAM
Voorzitter

Ivo Matser (1961) is econoom, bedrijfskundige en marketingspecialist en heeft leidinggegeven aan universitaire internationale business schools in Nederland, Duitsland, Litouwen, Slovenië en het Verenigd Koninkrijk. In deze rol heeft hij altijd prioriteit gegeven aan thema’s op gebied van duurzaamheid en concrete maatschappelijke impact van organisaties. Ivo doet dit vanuit een internationaal (en met name Europees) perspectief op dit moment voor Academy of Business in Society (ABIS) in Brussel, de Club of Rome EU Chapter, Junior Enterprises Europe (JEE) en Register Certified Board Member (RCBM). Met zijn internationale kennis en netwerk, steunt Ivo met raad en daad de Europese ambities van de Stichting Week Zonder Vlees.

IVO MATSER
Secretaris

Tim (1963) is overtuigd vegetariër en heeft jarenlange ervaring op het gebied van communicatie en gedragsverandering vanuit zijn functies als directeur van internationaal communicatiebureau Ketchum en CMO van advocatenkantoor Houthoff. Inmiddels werkt hij zelfstandig als strategisch consultant. Tim staat voor 100% achter de visie en missie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel en zet zijn kennis, netwerk en energie in om de stichting te helpen haar doelstellingen te bereiken.

TIM DE BOER
Penningmeester

Financiële verantwoording editie 2023

De Nationale Week Zonder Vlees is als ANBI aangesteld. Via dit ANBI formulier vind je de financiële verantwoording van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel editie 2023.

Fiscale gegevens

Bank: NL02ABNA0247252263
BIC Code: ABNANL2A
BTW: NL858073146B01
KVK: 69939837
RSIN: 858073146

Contactgegevens

Isabel Boerdam, voorzitter
Email: netherlands@weekwithoutmeat.eu