Ons bestuur
Doelstellingen
Stichting Nationale Week Zonder Vlees wil Europa op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit kan zijn. Stichting Nationale Week Zonder Vlees heeft als doel:
- Het promoten van een flexitarisch eetpatroon, waarin vlees, vis en zuivel worden afgewisseld met plantaardige gerechten, vanuit het besef dat elke dag vlees en zuivel eten belastend is voor het klimaat;
- Het bewust maken van Europa van de positieve impact van een verminderde vlees- en zuivelconsumptie op mens, dier en milieu, en laten zien hoe lekker, leuk en eenvoudig het is om plantaardig te eten;
- Het initiatief onder de aandacht brengen bij zo veel mogelijk Europeanen, door samenwerkingen aan te gaan met bedrijven, scholen, kantines, horecabedrijven universiteiten en openbare instellingen in het desbetreffende land;
- Het jaarlijks laten terugkeren van de Week Zonder Vlees & Zuivel en zo de campagne onderdeel maken van de landelijke klimaatstrategie en een flexitarisch eetpatroon, waarin minder vlees en zuivel geconsumeerd wordt, stap-voor-stap tot de nieuwe standaard maken.
- Het tenminste één keer (maar bij succes jaarlijks) uitrollen van de Week Zonder Vlees campagne in vijf verschillende Europese landen: België (2023), Denemarken (2024), Duitsland (2024), Oostenrijk (2025) en Spanje (2025).
- Het middels steekproefonderzoek bewijzen van het jaar-op-jaar groeiende aantal deelnemers per land, en ook de percentueel groeiende intentie om minder vlees en zuivel te blijven eten.
- Het middels supermarktonderzoek bewijzen dat de vlees- en zuivelverkoop tijdens de campagne percentueel daalt ten opzichte van een normale week.
- Het laten deelnemen van 8 miljoen Europeanen aan de campagne tegen 2026.
Meer over de doelstellingen van Stichting Nationale Week Zonder Vlees vind je in ons beleidsplan.
Een collectief initiatief van de food sector
Om met de campagne heel Nederland te bereiken, werkt Stichting Nationale Week Zonder Vlees samen met partners. Jaarlijks steunen tientallen bedrijven uit de voedingsindustrie de campagne door een financiële bijdrage te leveren en het onder de aandacht brengen van de campagne via hun eigen communicatiekanalen.
“Ik vind het belangrijk dat de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel een niet-commercieel initiatief is met een duidelijke focus op het doel en de boodschap. Daarom heb ik ervoor gekozen niet enkele grote sponsoren aan te trekken, maar 60+ mooie foodbedrijven te vragen om een bijdrage. Op deze manier kan ik een effectieve, collectief gedragen campagne ontwikkelen. Ook concurrenten steunen het initiatief!” – Isabel Boerdam
Het bestuur van de stichting
Stichting Nationale Week Zonder Vlees heeft een driekoppig bestuur dat gezamenlijk bevoegd is. Zij stellen zich graag aan je voor.
ISABEL BOERDAM
Voorzitter
IVO MATSER
Secretaris
TIM DE BOER
Penningmeester
Financiële verantwoording editie 2023
De Nationale Week Zonder Vlees is als ANBI aangesteld. Via dit ANBI formulier vind je de financiële verantwoording van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel editie 2023.
Fiscale gegevens
Bank: NL02ABNA0247252263
BIC Code: ABNANL2A
BTW: NL858073146B01
KVK: 69939837
RSIN: 858073146
Contactgegevens
Isabel Boerdam, voorzitter
Email: netherlands@weekwithoutmeat.eu