Nationale Week Zonder Vlees succesvol afgerond

15 maart 2021, Amsterdam – De vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees is succesvol afgerond. De hele afgelopen week (8-14 maart) heeft Nederland in het teken gestaan van minder vlees eten en het ontdekken van lekkere vegetarische alternatieven. Door heel Nederland hebben vele initiatieven plaatsgevonden en is de campagne het onderwerp van gesprek geweest.

Isabel Boerdam, initiatiefnemer: “Ik kijk met veel trots terug op alweer de vierde editie van dé campagne die van minder vlees eten de norm maakt. Ook in deze Corona-editie hebben we enorm veel initiatieven voorbij zien komen. Ik wil alle partners en deelnemers bedanken voor hun inzet. Samen maken we het verschil!”

De Nationale Week Zonder Vlees was op vele manieren zichtbaar in het land:

  • Supermarkten hebben vegetarische en plantaardige opties massaal in de aanbieding gedaan.
  • Talloze media hebben aandacht besteed aan minder vlees eten.
  • 1000 abri’s zijn verspreid door het land om de campagne onder de aandacht te brengen.
  • 375.000 huishoudens hebben het inspirerende Nationale Week Zonder Vlees receptenboekje op de mat gekregen.
  • Drie Nederlandse ziekenhuizen hebben patiënten plantaardige gerechten geserveerd. Deze actie is afgetrapt door Ali B en Kees Kruythoff, CEO van LiveKindly Collective.
  • Peter Lute heeft een speciale Week Zonder Vlees Restaurantbox samengesteld, om thuis vegetarisch uit eten te gaan.
  • Verschillende merken hebben hun eigen initiatieven opgezet. Zo organiseerde Meatless Farm de eerste plantaardige drive thru van Europa, en richtte De Vegetarische Slager De Vleesch Lobby op: een pop-up restaurant met vegan burgers.


Over Nationale Week Zonder Vlees

De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees vond plaats in maart 2018 en sindsdien is het een jaarlijks terugkerend initiatief. Van 8-14 maart 2021 vindt de vierde editie plaats. De jaarlijks terugkerende campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog en boek De Hippe Vegetariër en de Vegabijbel. Inmiddels rolt Isabel de campagne uit als non-profit initiatief van haar bedrijf Green Food Lab. Nationale Week Zonder Vlees is een stichting en kent een officiële ANBI-status. Het doel van de campagne is Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn. Kijk voor meer informatie over de campagne en de stichting op weekzondervlees.nl.

Meer informatie, beeldmateriaal of interviewaanvragen?
Neem contact op met Green Food Lab: Jody Vermeij via jody@greenfoodlab.nl en 0624446962.