Amsterdam, 11 maart 2018 – Met 32.000 ingeschreven deelnemers eindigt vandaag de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees. De boodschap van de campagne bereikte veel Nederlanders. De aanhoudende stroom aan berichten in de media, van het NOS journaal tot alle dagbladen en diverse radio- en televisieprogramma’s, en #weekzondervlees als Trending Topic op Twitter, laat zien dat de Nationale Week Zonder Vlees het gesprek van de week was in Nederland. Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de campagne: “Dit is een veelbelovende start, vanaf hier kunnen we alleen maar verder groeien. We kunnen de wereld niet in één dag veranderen, maar ik geloof dat we echt een wezenlijk verschil hebben gemaakt deze week.”
Nederland is in beweging gebracht
Niet alleen de bereikcijfers tonen een succesvolle campagne. Ook de deelnemende vleesvervangerproducenten zien een wezenlijk verschil in de verkoopcijfers. Gert Jan Gombert, commercieel manager van Vivera spreekt van 500.000 verpakkingen meer dan tijdens een normale week. Ook Bram Nederlof, country manager NL van Garden Gourmet, laat weten dat er veel meer vegetarische producten verkocht zijn dan tijdens een reguliere promotie. Albert Heijn beaamt dit en laat weten dat ze veel positieve reacties van klanten hebben ontvangen. Ook de 139 deelnemende scholen konden rekenen op enthousiasme van hun leerlingen, evenals de bedrijfsrestaurants die met hun personeel deze week kozen voor een week zonder vlees.
Een jaarlijks terugkerende campagne
De Nationale Week Zonder Vlees wordt een jaarlijks terugkerende campagne. Boerdam: “In maart 2019 zetten we deze koers voort. Ik wil de huidige partners bedanken voor hun inzet dit jaar, en hoop dat zij en nog veel meer bedrijven zich geroepen voelen om de campagne volgend jaar weer steunen. Ook kijk ik naar uit verdere aansluiting bij de nationale- en lokale overheden. Ik hoop dat net als gemeente Amsterdam dit jaar, in 2019 vele andere gemeenten zich zullen aansluiten bij ons initiatief. Daarnaast spreek ik graag de wens uit dat de rijksoverheid zich volgend jaar committeert aan het uitdragen van onze boodschap. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als onze ministers het goede voorbeeld geven en kiezen voor een week zonder vlees. Ik heb nog grote ambities, deze eerste Nationale Week Zonder Vlees smaakt naar meer!”
– – – – – – – – – –
Over Nationale Week Zonder Vlees
Van 5-11 maart 2018 vond de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees plaats in Nederland. Dit is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog en boek De Hippe Vegetariër. Deze week zal vanaf nu jaarlijks gehouden worden. Het doel van de campagne is Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn. De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees werd mede mogelijk gemaakt door: Albert Heijn, Aldi, Becel, BioBrass, BioToday, Bolletje, Bonduelle, Chef Thor, COOP, DEEN, Deli2Go, Ekoplaza, Eosta, Fruitfunk, Garden Gourmet, GoodBite, Grand’Italia, Green Protein Alliance, HAK, Heinz, Honig, Iglo, Jumbo, Knorr, Lassie Rijst, Maggi, Makro, Maza, Moonen packaging, Natuurwinkel, Nuts about Nature, Oesterzwammen Vereniging, Oil & Vinegar, OLIJCK zeegroenten, Peak’s Free From, Peulvruchten.nl, Philips, Professor Grunschnabel, Purple Bee Hive, Quorn, Saus.Guru, Smaakt, Sodexo, SoFine Foods, SPAR, Struik, Unox, VEANN, Verse Oogst, Vezet, Vivera, Willem & Drees en Zonnatura. Kijk voor meer informatie op weekzondervlees.nl.