Voornaam: Marijke

Leeftijd: 33

Vleespatroon: Eigenlijk dagelijks, in meerdere en mindere mate.

Zuivelpatroon: Ook dagelijks.

Doe je mee aan de Week Zonder Vlees of de Week Zonder Vlees & Zuivel? Ik doe mee aan de Week Zonder Vlees.

Wat is je grootste uitdaging deze week? De planning, denk ik. Mijn man eet wel af en toe mee maar eet niet de hele week vegetarisch.

Hoe heb je je voorbereid op deze week? Recepten uitgezocht, boodschappenlijstjes gemaakt en de boodschappen online besteld.

 

Dagboek

Maandag 07-03-2022
Ik ben vandaag begonnen met twee speltboterhammen met roomboter en oude kaas. Als lunch had ik twee volkoren wraps met falafel en tahinisaus (recept van Miljuschka) en een mini krentenbol met flinke laag roomboter. So far, so good. De uitdaging is eigenlijk het diner. Manlief wil wel graag af en toe wat vlees dus het wordt een extra pannetje op het vuur en kijken welke recepten we eenvoudig kunnen aanpassen. Vanavond aten we gevulde paprika met rijst en groente, gekruid en getopt met Parmezaanse kaas. Normaal voegen we hier wat gehakt aan toe, maar zonder is het ook een heerlijk gerecht.

Dinsdag 08-03-2022
Wederom een speltboterham met roomboter en oude kaas als ontbijt. Vandaag lunch ik op kantoor dus neem ik iets makkelijks mee: Wasa crackers (vezelrijk) met tonijnsalade, komkommer en een mineola en appel. Voor het diner maak ik hetzelfde als de lunch van gister wat nog over was maar dan iets meer: drie wraps met falafel en tahinisaus en groente. Een makkelijk, lekker, gezond en goedvullend gerecht.

Woensdag 09-03-2022
Ik begin mijn vrije dag met een warm havermoutontbijtje met wortel, appel en noten. Als lunch neem ik een speltboterham belegd met Baba Anoesch met gegrilde courgette en een handje cashewnoten en daarna nog een appel. Voor het diner maak ik de Thaise gele curry met rijst, zoete aardappels en tofu, waarvan ik het recept tegenkwam in de bijlage van de krant voorafgaand aan de Nationale Week Zonder Vlees. Tofu heb ik nog nooit eerder gegeten, dit recept is wel een blijvertje. Lekker en voedzaam! Kost op zich niet veel tijd, maar er moest voor de anderen ook nog wat op tafel getoverd worden dus dat was wel even een uitdaging.

Donderdag 10-03-2022
Vandaag trakteer ik mezelf op bananenpannenkoekjes als ontbijt met frambozen en chocoschaafsel. Als lunch twee speltboterhammen met verse gerookte zalm, komkommer en Yofresh. Vandaag dineren we met een vega pasta: gevulde tortellini met een saus van tomaten en groente. Snel en makkelijk.

Vrijdag 11-03-2022
Ik ontbijt vandaag met appel-banaan-havermout cakejes. Als lunch een wrap met groente en hummus. Ik heb nog een restje van de Thaise gele curry dus die maak ik vandaag op. Lekker snel klaar.

Zaterdag 12-03-2022
Vandaag begin ik de dag met een kwark-appel-havermout ontbijt. Als lunch verse boterhammen met kaas en een krentenbol. ’s Avonds maak ik een bladerdeeg plaatpizza met geitenkaas, groene asperges en rode ui. Een heerlijk en makkelijk gerecht, die zeker vaker terug gaat komen in mijn weekmenu’s.

Zondag 13-03-2022
Op zondag ontbijten we graag met verse croissantjes, jus d’orange en wat fruit. Als lunch neem ik een krentenbol en ’s avonds bestellen we Thaise curry met vegetarische loempia’s, altijd lekker en lekker gemakkelijk vandaag.

Conclusie
Nou, de week zit er alweer op! Terugkijkend heb ik het vlees eten niet gemist en eet ik vlees vaak uit gewoonte. Ik ben altijd al bezig met nieuwe recepten uitzoeken om uit te proberen, maar om nu bewust naar vegetarische recepten te kijken, vond ik erg leuk en verrassend. Ik heb niet per se de behoefte aan een vleesvervanger, iets als vegetarische kipstukjes of iets dergelijks laat ik graag aan mij voorbijgaan. Wel ben ik groot fan van falafel, zoals de pita met falafel en tahinisaus, dit vond ik echt heerlijk. Kan als lunch en eventueel ook als diner. Ook houd ik van een vers stukje vis en afgelopen week probeerde ik voor het eerst tofu. Dit viel me niks tegen en ga ik vast vaker meenemen in een gerecht. Zo smaakte de vegetarische curry met zoete aardappel en tofu verrassend lekker. Grappig dat je automatisch meer voor groente kiest bij de lunch in plaats van kipfilet, wat ik voorheen sneller pakte. Ik merkte al langer dat ik niet dagelijks behoefte heb aan vlees in de maaltijden. We hadden de hoeveelheid vlees in gerechten – bijvoorbeeld gehakt in de lasagne en kip in nasi of curry – al flink gereduceerd. Ik denk niet dat ik 100% vegetariër zal worden in de nabije toekomst maar nu ik weet hoe lekker vegetarisch kan zijn zal ik het zeker vaker toepassen in ons weekmenu. Ook leuk om geïnspireerd te worden door de website! Nu op zoek naar een leuk vega kookboek voor nog meer fijne en handige kookinspiratie.