DAGBOEK VAN ANNEMART (32)

Voornaam: Annemart

Leeftijd: 32

Vleespatroon: Gemiddeld 5-6 keer per week (waarvan minimaal 1 dag vis).

Zuivelpatroon: Geen, in verband met mijn lactose- en koemelkintolerantie.

Doe je mee aan de Week Zonder Vlees of de Week Zonder Vlees & Zuivel? Ik doe mee aan de Week Zonder Vlees & Zuivel.

Wat is je grootste uitdaging deze week? Om bewust én lekker te eten en een goede vervanger te vinden voor het vlees, dit omdat in vrijwel alle kant-en-klare vleesvervangers tarwe, soja of ei zit, wat ik niet eet in verband met mijn intolerantie.

Hoe heb je je voorbereid op deze week? Ik heb de zondag voordat de week begon allemaal groente en fruit ingeslagen. Ook heb ik een papiertje op de koelkast deur gehangen met: ‘deze week geen vlees’, omdat vleeseten zo in mijn systeem zit.

 

Dagboek

Maandag 07-03-2022
Normaal eet ik als ontbijt al glutenvrije havermout met amandelmelk, een halve banaan en wat kaneel, dus daar hoef ik deze week niets aan te veranderen. ’s Middags eet ik glutenvrij brood met plantaardig beleg, vandaag is dat vegan komijnekaas. ’s Avonds heb ik maisspaghetti gekookt en Chinese wokgroenten gewokt met een plantaardige variatie op Parmezaanse kaas eroverheen en currysaus. Dit was erg lekker. Meestal houd ik eten over omdat er dan ook kip doorheen zit, maar nu niet.

Dinsdag 08-03-2022
Vanavond heb ik het lekker makkelijk gehouden: taco’s met een plantaardig alternatief voor kaas. Even opgewarmd in de magnetron en verder gevuld met gebakken kikkererwten met shoarmakruiden, komkommer, avocado, maiskorrels, ijsbergsla en wat shoarmasaus.
Ik eet dit wel vaker, dus hoefde ik hier vandaag niet speciaal bij na te denken.

Woensdag 09-03-2022
’s Avonds stond er witlof uit de oven met kruiden en gesmolten plantaardige variatie op kaas op het menu. Samen met gekookte aardappelen, vegan mayonaise en augurken. Normaal doe ik ook kalkoenfilet op de witlof, maar alleen met een alternatief voor kaas is het ook prima te doen en erg lekker.

Donderdag 10-03-2022
Ik at pas laat, dus wilde iets wat snel klaar was. Dit werden patatjes uit eigen frituur met een plantaardige kaassouflé. Die heb ik normaal ook al liggen omdat ik geen lactose eet, erg lekker! Met als groente een halve avocado in partjes.

Vrijdag 11-03-2022
Vandaag had ik eigenlijk zin in een visje dus dat vond ik wel lastig. Maar in plaats daarvan ben ik een nieuw recept gaan uitproberen: zelfgemaakte pesto met pasta. Samen met courgette spaghetti, cherrytomaten en plantaardige variatie op feta en rucola. Erg lekker en leuk om wat nieuws uit te proberen.

Zaterdag 12-03-2022
Vanavond iets op het menu wat ik al bedacht had deze week te gaan eten, omdat ik het zo lekker vind: zelfgemaakte pompoensoep met een plantaardig alternatief voor fetablokjes en verse munt. Met getoast brood en wat plantaardige variatie op roomboter erop. Heerlijk!

Zondag 13-03-2022
Als afsluiter van de week heb ik springrolls gemaakt. Normaal is een van de ingrediënten gemarineerde kipfilet, maar nu had ik extra veel soorten groente om erin te doen, zoals komkommer, wortel, avocado, taugé, alfalfa, mango en verse munt en peterselie. En voor de extra vezels had ik speciaal volkoren rijstbladen genomen. Lekker met sweet chili dipsaus, zelfgemaakte sweet lime saus en Thaise sriracha saus.

Conclusie
Terugkijkend op de week vloog het zo om en viel het reuze mee hoe erg ik het vlees gemist heb. Ik had een paar momenten in de week dat ik dacht: vanavond wel lekker om kipfilet of iets te eten, maar als je voldoende ander eten maakt, dan mis je het uiteindelijk helemaal niet. De pompoensoep komt regelmatig terug op het menu en die houd ik er ook zeker in! Maar ook de zelfgemaakte pesto was erg goed gelukt. Ik at al vaak plantaardige variaties op kaas, dus die blijf ik lekker eten. In de supermarkt heb je zoveel verschillende soorten en dat vind ik goede en smaakvolle alternatieven. Ik hoop dat ik het kan vasthouden om bewust minimaal 3 keer in de week zonder vlees te eten.